• Media
  • Digital
  • Advocacy
  • Focus
  • About us
Offrecord
Domů » Advocacy » Jak se reformuje občanský zákoník? Tentokrát ve prospěch zvířat

Jak se reformuje občanský zákoník? Tentokrát ve prospěch zvířat

19.8.2016 admin Advocacy
Přečtete za 2 minuty

Představujete si pod pojmem lobbing mocné korporace, které prosazují své zájmy? Francouzská Nadace 30 milionů přátel dokazuje, že je to omezený pohled. Díky skvělé kampani loni prosadila první změnu Code Civil od roku 1804.

Francouzský občanský zákoník se rychle stal jedním ze symbolů evropského pokroku. Napoleonský kodex však nebyl pouze výkladní skříní osvícenství. Ve shodě s Descartovou filozofií francouzští zákonodárci nepovažovali zvířata za živé bytosti. Jejich právní status je kategorizoval jako věci movité (des biens meubles). Přirovnání zvířat ke kusu nábytku přežilo císařství, monarchii, několik republik i německý protektorát a nebýt úspěšného lobbingu by patrně platilo dodnes.

Díky výborné kampani se zakladatelům Nadace 30 milionů přátel Ritě a Jean Pierrovi Hutinovi postupně podařilo získat podporu Národního shromáždění, které v lednu 2015 schválilo modifikaci právního statusu. Z věcí movitých se tak po 2011 letech staly živé a vnímající bytosti.

Zvíře už není věc movitá.

Zvíře už není ve francouzském zákoníku označené jako věc movitá.

Trpělivost přináší růže

Manželé Hutinovy se právnímu postavení zvířat věnovali již od roku 1976, kdy začali vysílat televizní pořad 30 milionů přátel a vydávat tematický časopis. Postupně si však začali uvědomovat, že pouhé zvyšování povědomí o problematice nestačí. V roce 1995 proto založili stejnojmennou nadaci, která se stala klíčovou platformou pro iniciaci a obhajobu legislativních změn.

Dobře připravená kampaň

Kampaň za změnu právního postavení zvířat probíhala v letech 2013 – 2015 a byla postavena na čtyřech pilířích.

Manifest zdůrazňoval nepatřičnost absolutní svobody majitele při zacházení se zvířaty. Přesně podle pravidel moderního lobbingu byl text postaven na vědecky podložené argumentaci. Dokument podepsala řada právních expertů, kteří kromě své pověsti dali všanc i propracované právní expertízy.

Veřejná diskuze byla stimulována skrze oficiální internetové stránky, sociální sítě, Youtube a PR články v relevantních médiích. Vzhledem k popularitě problematiky organizátoři počítali s implicitní podporou veřejnosti. Její aktivizace byla nezbytnou podmínkou třetí fáze.

Petice adresovaná francouzskému ministru spravedlnosti Christianu Taubirovi zdůrazňovala paradox nedostatečného právního statusu zvířat v zemi, kde vznikla Deklarace práv člověka a občana. Text, který podepsalo 800 tisíc lidí, obsahoval i textaci pozměňovacího návrhu.

Zastoupení v parlamentu. Nadace 30 milionů přátel měla silného spojence přímo v Národním shromáždění. Tím byl socialistický poslanec a bývalý ministr zemědělství Jean Glavany, který se opakovaně postavil za změnu právního statusu.

Aktivity nadace po celou dobu podporovali také přední opinion leaders francouzského veřejného života. Jednalo se mimo jiné o člena Academie Française Danièle Sallenave, filozofku Elisabeth de Fontenay, genetika Mathieu Ricard nebo francouzsko-kanadského astrofyzika Huberta Reevese.

I díky jejich aktivitě se Nadaci 30 milionů přátel podařil významný krok v rámci prevence a kriminalizace násilí páchaného na zvířatech.

Advocacy Lobbing

Předchozí článek

Employer branding je v ČR v plenkách, bude však muset rychle vyrůst!

Následující článek

Mileniálové míří na pracovní trh a mění tradiční zvyklosti na technologické inovace

admin

Sdílejte:

Employer branding je v...

11.8.2016 0

Proč se bojíme lobbovat?

4.4.2016 0

Lobbisti ze second-handu

2.6.2016 0

Mileniálové míří na pracovní...

24.8.2016 0

Vložte komentář Zrušit odpověď

  • Aktuální
  • Populární
  • Komentáře

Červnové změny v českých médiích

10.7.2017 0

Květnové změny v českých médiích

21.6.2017 0

Dubnové pohyby českých médií

18.5.2017 0

Březnové pohyby českých médií

19.4.2017 0

Únorové změny v českých médiích

11.4.2017 0

Červnové změny v českých médiích

10.7.2017 0

Jak se měří kreativita?

29.8.2016 0

I špatné zprávy je potřeba umět komunikovat

26.8.2016 0

Mileniálové míří na pracovní trh a mění tradiční zvyklosti na technologické inovace

24.8.2016 0

Internet slyší i jednotlivce

22.8.2016 0

Nechcete přijít o žádný nový příspěvek? Nechte si zasílat informace o novinkách přímo na váš e-mail.

Advocacy Ambasador Aplikace Bloger Content Cílová skupina Digital Facebook FleishmanHillard Influencer Inovace Instagram Inzerce Komunikace Kreativita Krizová komunikace Lobbing Love brand Mafra Management Marketing Media MF Dnes Mimo záznam Monitoring Novináři Obsah PR Průzkum Public relations SEO Seznam Zprávy Snapchat Social listening Sociální sítě Story telling Tisková konference Tisková zpráva Trendy Troll Twitter Vloger Časopis Česká Televize Český Rozhlas

RSS Novinky na Fleishman.cz

O webu

Offrecord je odborný web pro profesionály z oblasti komerční komunikace, který přináší analytický pohled na svět médií, digitální komunikace a advocacy.
Copyright (c) 2025. Všechna práva vyhrazena.
WordPress | ThemeWarrior
  • Media
  • Digital
  • Advocacy
  • Focus
  • About us