Offrecord

Vliv osobnosti nejen v médiích

17281498 - businessman touch screen with virtual faces

Kdo je skutečně vlivný člověk a má silnou osobnost? Odpověď nebude snadná. Zeptali jsme se za vás psycholožky, čím se silné osobnosti, které mají i velký potenciál k tomu stát se vlivnými, vyznačují.

Každá osobnost, která své názory v médiích publikuje, je jistým způsobem vlivná. Ovlivňuje publikum, které dané médium sleduje. Pokud sledujete televizi, posloucháte rádio, čtete časopisy. Všude jsou názory lidí, novinářů, redaktorů, které čtete a utváříte si na ně vlastní názor. Jestli se s jejich názory ztotožňujete, nebo ne, je jedno. Do jisté míry vás ovlivňují i tak.

Některé osobnosti jsou však výraznější než ty jiné a jejich názory se nás dotýkají o to více. Schválně, kdo vás napadl jako první? Pojďme se podívat na to, čím se podle psycholožky Denisy Maderové vyznačují silní jedinci a co naopak charakterizuje ty, kteří se snaží spíše dělat dojem a k silným zdravým osobnostem mají ještě daleko.

Model silné, vyzrálé osobnosti

Síla osobnosti tedy nespočívá v moci a hrubé síle, ale ve schopnosti dokázat reagovat v souladu se svými emocemi, hodnotami, přesvědčením i niternými pocity. Také ve zdravém sebevědomí. Jsou schopní sebereflexe. Svou sílu si uvědomují. Své silné i slabé stránky dokážou udržet v rovnováze.

Tichá voda… aneb síla ve slabosti

Opět a znovu, každý člověk je originál. A v tom tkví krása života. Jsme rozdílní a naše osobnosti zrají také různě. Proto se nedá přesně stanovit model slabé či nevyzrálé osobnosti. Ve většině bodů by ale kontrastně odrážela model té silné.

V mediálním prostoru by člověk možná očekával, že se setká převážně s názory silných osobností. Pozor ale na sílu ve slabosti. Doslovně na nevyzrálé osobnosti, které se vystupováním snaží působit dominantně. Podsouvají své názory veřejnosti velmi sebevědomě a přesvědčivě. Jejich slova i psaný projev se obvykle nese v silném a důrazném tónu. Za každou cenu se snaží být vtipní a „in“. Mnohdy využívají nátlak, zastrašování nebo nepřímé urážky. Jejich chování na veřejnosti se často podobá dramatu.

Někdy mohou slabé osobnosti působit i navenek slabě, typický příklad „tiché vody“. Vždyť by „ani mouše neublížili“, ale sází na principy skryté manipulace. Pro spoustu z nich je to dokonce podvědomé, hluboce zakořeněné chování.

Nenechme se vodit za nos

Člověku v reálném životě a s běžnými starostmi velmi často chybí nadhled. Pokud včas nerozpoznáme názory slabosti převlečené do hávu energie a silné „pravdy“ hlásaných z médií, můžeme si slušně zavařit.

Určitě si vzpomenete, že se prostě stává, že osobnosti, navenek zdánlivě „silné“ a sebevědomé dokážou strhnout davy. Typicky se zaměřují na ty, kteří jsou zoufalí, bezmocní. Využívají jejich čekání na vysvobození, které jim pomůže vyřešit jejich životní situaci. Že čekají na „spasitele“, který je zachrání. Obvykle se nedočkají, protože „slabí siláci“ se sice do role spasitele rádi staví, jsou ale jen dobří herci, kteří hrají především pro své vlastní dobro. Rozhodně si neberou servítky a nesnaží se pomoci druhým.

Jak z toho ven? Myslíte, že postojům a vlivu mediálních i jiných lídrů nepodléháte? Budeme rádi za sdílení názorů na toto téma.