Offrecord

Obsahový marketing pod lupou

Obsahový marketing, nebo též content marketing, je tak trochu staronový způsob komunikace. Velké firmy vydávaly své vlastní časopisy a interní periodika už od konce 19. století. Skutečný boom ale obsahový marketing zažívá v dnešní době rychlých informací.

Princip zůstává stále stejný. Jde o to, podělit se se stávajícími a potenciálními zákazníky (případně ještě širší cílovou skupinou) o zajímavý obsah, který zaujme a má pro spotřebitele skutečný přínos. Cílem této formy komunikace je posílení povědomí o značce a budování vztahu zákazníků ke značce. V ideálním případě také ovlivnění a zaujetí skupiny lidí, kteří na daný obsah narazí spíše náhodně.

Ujasnění pojmů

Americký Content Marketing Institute definuje obsahový marketing jako „přístup strategického marketingu zaměřený na tvorbu a distribuci hodnotného, relevantního a konzistentního obsahu, který má za úkol zaujmout a udržet jasně definovanou skupinu.“ V této definici jsou nejdůležitější slova „hodnotný“ a „relevantní“. Tvoří totiž rozdíl mezi obsahovým marketingem a jakýmkoliv jiným způsobem komunikace, který má za úkol cokoliv prodávat – značku, firmu či produkt.

Dobře zvládnutý obsahový marketing dokáže lidem nabídnout přidanou hodnotu. Ne jen mechanicky tvořené reklamní texty a slogany. Prostřednictvím této komunikace mají firmy možnost používat klasické nástroje jako je story telling a zároveň příběh zasadit do širšího kontextu. Podívat na určitá témata s odstupem.

Firmy ale ocení i další benefity. Mají možnost vlastnit své „médium“, plně kontrolovat jeho obsah, do jisté míry mají i tvůrčí svobodu. Nemusí se spoléhat výhradně na nákup prostoru v médiích nebo na dobrou vůli novinářů. Tento druh komunikace navíc může generovat další odezvy od zákazníků, jejich zapojení a získávání zpětné vazby.

Pro zákazníka je příjemnější a citlivější přečíst si článek na téma, které ho zajímá a až na konci zjistit, jaká společnost za ním (nebo za celým projektem) stojí, než vidět logo a produkty značky na každém kroku.

V konečném důsledku komunikace zaměřená na obsah funguje jako svěží závan vzduchu ve strnule tradičních komunikačních strategiích.